2010. október 1., péntek

Lima emlékezete

Hmmm. Jó évünk volt. Ha csiga volnék, főleg meztelen, boldog csiga lennék. Bőséggel zártuk az évet. Sőt! Még nincs vége. Legutóbbi csigaélményem egy hatalmas, sőt óriási Limax maximus-hoz fűződik. Magyarosított néven: nagy meztelen vagy házatlan csigához. Sejtettem, hogy genetikai állományuk változatos megjelenést biztosít ezeknek a kedves kis zabagépeknek, de ez a példány felülmúlta várakozásaimat.

Éppen csendes magányomban készítettem az uzsonnát, mialatt gyermekem a nagyanyjával az udvaron rosszalkodott. Egyszer csak hallottam, hogy édesanyám kétségbeesett hangon kiabálja a nevemet. Rögtön sejtettem, hogy csak valami furcsa, "gusztustalan" állatkáról lehet szó. Több mint egy arasznyi, keresztmetszetben sem elhanyagolható méretű Lima (ahogy én hívom e nemes állatot) igyekezett leküzdeni a kerti lépcső által képezett akadályt. Édesanyám tanácstalanul szemlélte az űrlényt, mert több évtizedes tapasztalata sem volt elég a látvány gyors feldolgozásához.



Szóval nem volt más választása, mint szakemberhez fordulni, aki én volnék (legalábbis papíron). A kedélyek megnyugtatása végett közöltem, hogy ez csupán egy nem éppen szokványos méretű csiga. Mivel a szomszéd néni szintén tanúja volt a pánik kitörésének, és kíváncsian hajolt a kerítéshez, a Limát kezembe vettem, és közel vittem hozzá. A kedélyek ettől még inkább felborzolódtak. "Jaj! Nehogy megfogd! Gusztustalan." (Azt hiszem máig sem sikerült megszokniuk "ferde hajlamomat", ami a csúszó-mászók kézbevételére vonatkozik :)) Majd mindenki tanácstalanul nézett rám: most mi tévők legyünk.

Kissé szomorú szívvel mondtam ki a "halálos ítéletet". Egyrészt sajnáltam szegény párát, mert a zöldségekért folytatott csatát most elvesztette, másrészt viszont tudtam, hogy a biokert ezzel is jár, a termést pedig jobban szeretnénk mi, emberek megenni. Kicsit olyan ez, mint a közelharc és a modern fegyverekkel vívott háború közötti különbség. A biokertben "szemébe néz" az ember az ellenségnek, ahelyett, hogy távolból szórná le vegyszerrel, ami majd elvégzi a dolgát.

Limánk áldozatává vált tehát ennek a harcnak, de mielőtt eljött volna számára a vég, talán ő ugyanazt gondolta rólunk, mint mi róla: "Jaj! Ne nyúlj hozzám! Gusztustalan."

Azóta édesanyám újabb fejlett példányt talált. Már nem szörnyülködött, hanem tette a dolgát kertje megóvása érdekében. Én pedig megfejtettem a "titkot", miért csak most találkoztunk ilyen csodalénnyel. A Limax maximus a nedvességet szereti igazán, ilyenkor sokat mozog, még többet zabál, és nő, mint a bolondgomba. Nedvességből pedig kaptunk idén eleget! Helyes kis állat. Legnagyobb hibája, amiről azonban szegény nem tehet, hogy az elhalt növényi részeken és a gombákon kívül előszeretettel lakmározik élő növényeket, ezzel nagy károkat okozva. (A csigák ugyanis rosszul hasznosítják a táplálékot.)

A kisfiúnkat az élet tiszteletére tanítjuk, mégis szembe kell néznünk a zord valósággal. Korábban macskával, vagy kutyával is végeztettük a "piszkos munkát", most viszont nincsenek (megléptek a munka elől :)). Marad tehát a megfontolt és némi együttérzéssel végzett gyors beavatkozás.

1 megjegyzés:

  1. Nos, a küzdelmet én is messziről vívom velük, de nagyon szórakoztató volt :)
    Én legtöbb szörny esetében (pók, bogarak stb.) Zsófit vagy A Férjek Férjét hívom segítségül.
    Pár napja megkérdeztem Zsófit, miután kicsit hisztizett és kiborult a szokásos alvás miatt, hogy mit nem szeret anya? A gyermekem válasza nagyon gyakorlatias és nagyon igaz volt: "A pókokat." válaszolta. Na igen, igaza van, bár nálam a helyes megoldás a hiszti lett volna.

    VálaszTörlés