2010. június 16., szerda

Égető értékek - a festőnövény

Már majdnem minden hasznosat tudhatok a csalánról. Csodálatos ez a sokoldalúság. Azok az emberek jutnak erről eszembe, akik kiválóan zenélnek, sportolnak, műveltek, egyaránt jártasak irodalomban, történelemben és természettudományokban. Akikre felnézünk, és irigyeljük őket elképesztő tehetségükért.

Szegény csalán azonban nem ilyen szerencsés. Inkább az irtás, mint a felnézés jellemzi. Kemendi Ágnes "Festőnövények" című könyvében leírja, hogyan használták és használhatják fel ma is a csalánt.

6. Festőnövény

1. A frissen szedett fiatal csalánlevelekkel a gyapjú halványzöldre színezhető, bár ezt a napfény kifakítja.
2. Ha a fiatal leveleket megfőzik, majd savót (vagy ecetet) és timsót adnak a leszűrt léhez, sárga festéket ad.
3. A gyökérből is sárga festék nyerhető a következő módon: Nyáron kell felszedni, megmosni és apróra vágni. Főzetébe timsót teszünk. A gyapjút 1-2 napig benne hagyjuk és közben többször felmelegítjük. Öblítés után lehet szárítani.

Azon gondolkodom, hogy ezt is beveszem a "Vegyszertelenítési Programomba". Kipróbáltam a mosódiót és elégedett vagyok vele. Először azt gondoltam, megint valami "biodivattal" van dolgom, ami talán igaz is. De ennek tényleg van haszna. Mosogatáshoz is beválik. Mire észreveszen magam teknőben fogok mosni.
Bár a kényelemszeretetem elnyomja ilyen irányú vágyaimat. :)

1 megjegyzés:

  1. Szia, mosogatáshoz hogy használod a mosódiót? Az áztatott levét? Mosáshozm színesekhez nekem is bevált, fehéreket mosószódával mosom.

    VálaszTörlés